maandag 9 oktober 2017

Hutspot met Smac


De dagen worden korter en het wordt kouder. De tijd van stampot en erwtensoep is er weer. Tijd om lekker hutspot te maken.

Winter vind ik qua eten altijd de lekkerste tijd. Heerlijke Nederlandse recepten met aardappels, groente en vlees en dat dan allemaal gestampt, dan hoef ik het zelf niet te prakken 😉

Vandaag het recept van Hutspot. Niet echt geliefd thuis, maar ik ben er gek op. Omdat ik vandaag voor het eten moet zorgen heb ik voor de jongens pizza geregeld en voor mezelf hutspot. Nu zeg ik hierboven wel lekkere Nederlandse recepten, maar eigenlijk is dit tijdens Leidens ontzet door de Spanjaarden achter gelaten. Dat vonden de uitgehongerde Leidenaren maar wat lekker na een lang beleg van de stad. De volgende dag kregen ze haring en witbrood, maar dat is een ander recept.

Hier nu het recept van Hutspot met smac, zoals mijn moeder het vroeger altijd maakte.

Ik zou zeggen kookschort aan en koken maar.



Duur:
30 minuten

Porties: 4

Ingrediënten: 
- 600 gr peen
- 400 gr uien
- 600 gr aardappelen
- 1 blikje Smac (340 gr)
- beetje zout
- vet/boter

Verder nodig:
- 2 pannen
- stamper
- aardappelschilmesje
- vork
  Bereidingswijze:
  • Snij de peen in stukjes
  • Snij de uien in ringen
  • Schil de aardappels en snij ze in stukken 
  • Doe de peen en uien in een pan en zet ze op.
  • Doe in een andere pan de aardappelen met wat zout en een druppeltje olie of klein beetje boter (tegen het overkoken) en zet dit ook op.
  • Kook alles 20 minuten of tot de aardappels gaar zijn.
  • Snij ondertussen de Smac ik kleine stukjes.
  • Als alles gaar is giet het dan af en laat even zonder deksel staan.
  • Doe de aardappels bij de peen en uien en stamp het fijn. Voeg als laatste de Smac toe.
De hutspot is nu klaar.

TIPS:
  • Als je wilt weten of de aardappels gaar zijn prik er dan in met een vork. Vallen ze uit elkaar zijn ze gaar, krijg je met moeite de vork erin dan moeten ze nog even verder koken.
  • Maak in het midden van de hutspot een kuiltje en doe daar Jus in of doe er een paar klontjes boter op.
  • Koop kant en klare hutspot (peen en uien) als je niet zelf wilt snijden.
  • Als de hutspot niet op gaat kun je de overgebleven hutspot invriezen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten