zondag 13 augustus 2017

Groentensoep


Vanmorgen kreeg ik in eens zin in groentesoep. Het was al weer een redelijke tijd geleden dat ik op zondag soep had gegeten. Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde maakten ze altijd op zaterdagavond soep voor zondag. Als het zondag dan rond het middaguur was kwam de soep op tafel. Gezellig met z'n allen aan de soep. De ene keer met soepstengels, de andere keer met brood.

Ik begon trek te krijgen. Hop op de fiets naar de supermarkt. Fijn dat die tegenwoordig gewoon op zondag open zijn. Bij de supermarkt de ingrediënten voor de soep bij elkaar gezocht en wat broodjes mee.

Eenmaal thuis gelijk begonnen met het maken van de soep. Nog geen half uurtje later was de soep al klaar.

Ik zou zeggen kookschort aan en koken maar.




Duur:
30 minuten

Ingrediënten: 
- 1½ l water
- 200 gr rundergehakt
- 250 gr soepgroenten
- 4 maggi blokjes


Verder nodig:
- Pan (minimaal 2½ liter)
- Houten lepel

Bereidingswijze:
  • Zet de pan met het water op het gas en breng dit aan de kook.
  • Maak ondertussen van het gehakt kleine balletjes ter grote van een knikker.
  • Doe de Maggi blokjes en de gehaktballetjes in het kokende water.
  • Als alles weer kookt doe je de groente in de soep.
  • Kook de soep onder af en toe roeren voor ongeveer 10 minuten.
De soep is nu klaar.

Tijd om de soep op te dienen of te laten staan tot een later moment als je hem van te voren hebt bereid.

TIPS:
  • Als je liever wat stevigere groente wilt hebben kook de soep dan ongeveer 5 minuten.
  • Vervang het soepgroente pakket door een eigen mix van groente. Zorg ervoor dat 5% van het totaal gewicht van de groente selderij is.
  • Koop kant en klare balletjes in plaats van gehakt.
  • Kook het gehakt als geheel en haal het uit de soep als de soep klaar is. Prak het gehakt tot kleine stukje en doe dit in de soep.
  • Doe vermicelli in de soep voor extra vulling of letter vermicelli als je de soep met kinderen gaat eten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten